תפריט

כישלון, לא מה שסיפרו לי – חלק ב

אז הנה למי שרוצה ישר את התכנים של ההרצאה (המעולה) של פרופ’ יורם יובל, מצרף את עיקרי ההרצאה.
בפוסט הקודם שלי (כישלון, לא מה שסיפרו לי- חלק א) כתבתי על כישלונות כפי שאני רואה אותם ועל ערבי ה-fuckup nights שמספרים על כישלונות שהפכו להצלחה. ע”פ פרופ’ יובל חובה לשנות את היחס שלנו לכישלון בכדי שנוכל בסופו שלדבר באמת להצליח. מסוכמים פה 30 וקצת נקודות מהרצאה מרתקת של פרופ’ יורם יובל לגבי “איך להצליח”.

* שווה, לדעתי, לחזור לקרוא את הרשימה הזו מדי פעם. אני אפילו הדפסתי אותה ותליתי בחדר העבודה שלי. אלו עצות שלא משנה מתי ביום נקרא אותן, תמיד ניתן לקבל נקודה רלוונטית עבורנו.

** את ההרצאה חילקתי לתתי-נושאים כך שניתן לחזור בכל עת לנושא שמעסיק אותנו יותר מדי פעם.

אני מאמין שבסופו של יום? כל יום יש לנו הזדמנות חדשה להתחיל שוב. להיכשל ולהצליח. ומאחל לנו למצוא את מה שבוער בתוכנו להגשמה ולהעז להיכשל איתו שוב ושוב עד שנצליח.

כישלון, לא מה שסיפרו לי
Photo by Tina Rataj-Berard on Unsplash

“ללמוד להצליח” / פרופ’ יורם יובל

  1. לכשרון יש תפקיד משני בהצלחה.
  2. אי אפשר להצליח בלי להיכשל.
  3. פחד מכישלון מוביל לאי-הצלחה.
  4. את 100 האנשים המשפיעים בעולם, עודדו מגיל צעיר להגיע לבד, בכוחות עצמם להישגים. ניהול עצמי!
  5. ניהול עצמי נוצר ע”י בדיקה מתמדת של השאלות: א. איפה אני? ב. לאן אני הולך עכשיו?
  6.  מגיל צעיר חשוב לחנך לאחראיות ולעצמאות. לדוגמא, ילד מגיל 9 ומעלה צריך להעיר את עצמו מדי בוקר.

המחיר של יותר מידי עזרה

  1. “הורות/ ניהול הליקופטר” הורסת הצלחה! (הליקופטר כמי שמוריד מכשולים מראש, כדי שהילד לא יכשל…)
  2. “הורות הליקופטר” נובעת מהצורך ההורי להיות “הורה מושלם”. הורה שדואג ועושה או דואג שיעשו הכל עבור הילד שלו. למעשה זו השתקפות של ההורה על עצמו ולא על הילד.
  3. “הורות טובה מספיק” (ע”פ ויניקוט)- לעזור לילד ועדיין תמיד להשאיר לו חלק לעשות בעצמו.
  4. “תסכול מיטבי”- המיומנות של לדעת כמה ניתן לתסכל ילד/ עובד וכמה אפשר למתוח בלי לשבור.  הגבול משתנה מאדם לאדם והוא נלמד ע”י ניסוי וטעייה.

משמעת עצמית: אימון, אימון, אימון

  1. תנאי הכרחי ל”הצלחה יוצאת דופן” היא “אימון יוצא דופן” שהוא נחשב כאימון של 10,000 שעות. ההבדל בין אלו שמצליחים לבין אלו שלא? כמות השעות שהתאמנו.
  2. כשאדם מתאמן הוא מפתח משמעת עצמית.
  3. משמעת עצמית היא תנאי הכרחי להצלחה. “מבחן המרשמלו” (ניתן לחפש את הסרטון של “מבחן המרשמלו” ביוטיוב) כמנבא אצל ילדים הצלחה בעתיד.
  4. משמעת עצמית אפשר ללמד!- דחיית סיפוקים כמנבאת הצלחה
  5. כשמציבים גבולות, חשוב לציין מה כן מותר לעשות! לצד האיסור של מה לא מותר.
  6. זמן להצליח- כדי להצליח חייבים לכבוש מחדש את הזמן שלנו. יום עבודה שנמדד בקרב אנשים מצליחים הינו יום עבודה של 13 שעות וכולל יקיצה בשעה 6:00 ושעת עבודה לפני היציאה מהבית, לאחר מכן יום עבודה של 10 שעות ואז המשך עבודה של שעתיים אחרי שהבית “נרדם”. סה”כ יום של 13 שעות עבודה.
  7. כדי להתחיל ולהניע את התהליך יש להגדיר מדי שבוע שעה/ שעתיים לשיפור מיומנות. לאחר מכן לנסות ולהגדיל את הטווח של השעות.

שינוי חשיבה להצלחה

  1. ניבוי הצלחה לפי דרך חשיבה.  יש שתי דרכים עיקריות:  מקובע: “זה מה שיש לי, אלו הנתונים שלי, הכל מלמעלה” צומח: “אני יכול ללמוד מה שארצה, הכל נתון לשינוי” הגישה של דרך החשיבה הצומחת היא מייצרת הצלחה!
  2. כאשר משבחים ילד/ עובד חשוב לשבח התנהגות ולא תכונות. נמצא שהפחד להיכשל גדול יותר אצל מי ש”הוצמדו” לו תכונות מהחשש ש”יאבד” את התכונות האלו. לעומת זאת “התנהגות” ניתן לשוב ולחזר ואינה תלויה בתוצאה כלשהיא ולכן אינה מייצרת את אותה רמת פחד מכישלון. לדוגמא: “אני כישלון”- תכונה, אופי לעומת “אני נכשלתי”- אפשר לשנות, מי שלא מתייאש, מצליח.
  3. חשוב לחזק על המאמץ ולא רק על התוצאה. זה לא אומר שעלינו להתעלם מהתוצאה, אבל לשים לב גם לתהליך.
  4. כישלון: – אי אפשר להצליח בלי להיכשל.
  5. כאשר נכשלים יש סדרה של רגשות שעובדים עלינו: בושה, עצב, ירידה בביטחון העצמי. אפשר וצריך לתרגל כיצד להיכשל ואז להמשיך הלאה. זהו שריר שחשוב בהתפתחות בריאה של היכולת להצליח.
  6. היכולת הקריטית היא לעבור ולשרוד את הכישלון ולא ליפול ולהישבר. להבין שדווקא כי נכשלתי שוב ושוב אני מצליח.
  7. ההבדל בין כישלון להצלחה הוא התקווה להצליח בפעם הבאה!
  8. כישלון מחייב תקופת אבל ואז להמשיך. הקושי והאתגר הוא להמשיך אחרי הכישלון.
  9. פחד מכישלון הוא תקרת זכוכית להצלחה! הכישלון היחידי הוא לא ללמוד מכישלון.
  10. כדי להצליח חייבים להפסיק לפחד מכישלון!
  11. אתה תצליח בעשייה של מה ש”בוער” בך.

קנאה

  1. קנאה- מרעילה לך את האנרגיה. אתה לא יכול להיות במיטבך (כולל להתחנף כראוי( כאשר אתה עסוק בלהשוות ולהתלונן.
  2. “ככל שאתה עולה יותר גבוה, יהיו מסביבך יותר אנשים שטובים ממך. אל תבזבז זמן על קנאה, לפעמים אתה למעלה ולפעמים אתה למטה. בסוף אתה עם עצמך. המירוץ של החיים הוא ארוך וחשוב לזכור איפה התחלת…” מרי שמינץ.

נטוורקינג וחנופה

  1. נטוורקינג- מי הם האנשים שיעזרו לך? מעגל ראשון של חברים/ משפחה? מעגל שני של חברים של חברים/ משפחה? מעגל שלישי של חברים/מכרים של חברים של חברים/ משפחה? התשובה היא שזה המעגל השלישי של המכרים הרחוקים.
  2. חנופה היא הכלי האפקטיבי להתקדם! לא משנה איפה התחלת, החנופה מקדמת אותך ומשפרת לך נתונים. הנתון נבדק במחקרים שהשוו בין בוגרי אוניברסיטאות יוקרתיות לעומת אלו שלמדו במכללות נחשבות פחות מבחינת ההצלחה והגעה לתפקידים בכירים. המחקר הראה באופן חד משמעי שבאמצעות חנופה, בוגרי המכללות צימצמו את הפער והגיעו לאותם תפקידים בכירים כמו אלו שסיימו אוניברסיטאות יוקרתיות.

מדידת הצלחה

מבחן 5 השנים- כשאתה רוצה לדעת אם אתה בכיוון הנכון עליך להסתכל 5 שנים אחורה ולבחון האם היום אתה מרגיש חופשי יותר לנהל את החיים שלך כמו שאתה רוצה שיהיו? במידה והתשובה חיובית? אתה בדרך שנכונה לך. במידה והתשובה שלילית? עליך לבצע הערכה מחדש של הדרך ו/או היעדים שלך.

אשמח לשמוע מה עבורכם הוא כישלון? איך אתם מעודדים את עצמכם להעז? איך אתם מתמודדים עם כישלון?

מחכה לקרוא אתכן.ם,
אמיתיי

אהבתם? אשמח אם תשתפו את הפוסט:

המיילים הכי אקטואליים בעולם התעסוקה

זה בכלל לא משנה מאיזה צד של החיפוש התעסוקתי אתם באים כרגע, חשוב שתכירו את הצד השני.
מוזמנים להירשם לדיוור שרלוונטי גם למועמדים וגם למגייסים: כל הטיפים של העידן החדש בתחום הקריירה.

למות מבושה ולהתחיל לחיות בחמישה שלבים פשוטים

גלו את סודות ההתמודדות עם הבושה וצאו למסע גילוי אישי. ספר זה מזמין אתכם ללמוד כיצד להתמודד עם הבושה באמצעות חמישה שלבים פשוטים, ולחוות חיים מלאים יותר של מימוש והגשמה עצמית. הזמן לשינוי הוא עכשיו.

המיילים הכי אקטואליים בעולם ההתפתחות והקריירה

אל תפספסו, הרשמו לדיוור