תפריט

8 טיפים איך לפטר ולהיפרד מעובד ועדיין להיות אנושי

אמיתיי דוידזון טבת, פסיכותרפיסט, פיתוח חוסן אישי וארגוני, סדנת חוסן למנהלים
ronny sison


סיטואצית פיטורין אינה קלה. כמי שהיה בתפקידי ניהול משאבי אנוש שנים רבות, אני יכול להעיד שהבטן תמיד מתהפכת וזה לא נעשה קל יותר עם השנים.

אין ספק שמי שסובל כתוצאה מההחלטה הזו הוא העובד שפוטר ועדיין כמנהל יש השפעה לכל המהלך הזה גם עלי. השפעה רגשית ומנטלית: קושי להירדם,
לחץ ולעיתים אפילו חרדה לפני השיחה או אחריה.

לא תמיד גם נסכים עם ההחלטה, לעיתים זה יהיה אילוץ שנתקבל בארגון מבלי שנוכל לשנות את הגזירה.

המקום בו אני כמנהל מוביל מהלך שאיני מתחבר או מסכים איתו הוא מקום מורכב ביותר.
מעבר לכך כמנהל משאבי אנוש בפרט וכמנהל בכלל שמפטר יש גם את הפחד “מה יגידו ויחשבו עלי עכשיו בארגון” כשאני המוציא לפועל של הגזירה.

בתוך המורכבות הרגשית הזו, ישנה אפשרות להתנהל רגשית בדרך כזו שבה המסר יועבר מצד אחד לעובד בצורה שאינה משתמעת לשני פנים.
מצד שני המסר יוכל להיות מועבר באותה מידה גם בדרך אנושית, מכבדת ומכילה.

הנה 8 טיפים שיעזרו לך לפטר ולהיפרד מעובד ועדיין להישאר אנושי:

1. לא הכל שחור- כמנהל שמפטר עובד, אתה כבר קיבלת החלטה. יש לך עכשיו אפשרות לאפשר לעובד להרגיש בסיום השיחה והתהליך כמי שיש לו עדיין ערך מוסף למרות הסיטואציה הקשה הזו. ניתן להזכיר במהלך השיחה גם את החוזקות של העובד, תרומות, והישגים. הרבה פעמים אנחנו נירתע כי נפחד שמא העובד יקבל “מסר כפול” וישאל למה בחרנו לפטר אותו. אך המציאות מורכבת יותר משחור ולבן וחשוב לצד הדגשת הנסיבות שהובילו להחלטה, גם לתת לו להרגיש שעדיין הביא ויצר ערך לארגון.

2. מתן מענה לכל סוגי השאלות שעולים במעמד הפיטורין- בתוך שיחה מורכבת רגשית כל כך, יש סבירות גבוהה שיהיו לעובד שאלות. הקפידו לענות בשקיפות החל ממתי היום האחרון שלהם, תאריך המשכורת האחרונה שלהם, מועד הפסקת ההטבות כמו רכב, תלושים וכו’. ציינו מה התהליך שעליהם לעבור גם מבחינת מכתב סיום לאבטלה. ולאחר מכן הקדישו זמן לשאלות הרגישות יותר: כיצד העובד רוצה שיודיעו על הפיטורין שלו: האם הוא רוצה להודיע או שהמנהל יודיע ומה הנוסח, האם הוא מעוניין להיפרד באופן מסוים ועוד. יש חשיבות לא פחותה לנהל את השיח לא רק על הפן הלוגיסטי של התהליך, אלא גם על הפן הרגשי.

3. ודא כי אתה חד משמעי במסר של סיום העסקה- בתוך כל המקום הרגשי ולא נעים, יש חשיבות להפקיד על מסר עקבי וברור. המקום בו נייצר אשלייה וניתן לעובד להאמין שישנה אולי אופציה ודלת פתוחה למשא ומתן, עלולה לפגוע בו וגם בך כארגון. אפשרי לומר משפט כגון: “אין לנו עוד משרה רלוונטית עבורך. זה היה תהליך מאוד קשה, אבל אני יכול להבטיח לך שזה נבדק על ידי הדרגים הגבוהים ביותר בחברה וההחלטה היא סופית “. זה יחסוך ממך צורך לדון אם ניתן לעשות חריג, במידה והעובד יבקש זאת ואכן לא ניתן.

אמיתיי דוידזון טבת, פסיכותרפיסט, פיתוח חוסן אישי וארגוני, סדנת חוסן למנהלים
nastuh abootalebi

4. הקפד להיות נדיב בפרידה- המוניטין והתרבות הארגונית שלך כחברה נמדדים כשאתה מפטר. חשוב לראות מה אתה יכול לאפשר לעובד במהלך הפיטורין האלו להיות מי שמחליט. לדוגמא שהוא זה שיודיע על הסיבה או לאפשר לו ימי הודעה מוקדמת לחיפוש עבודה מבלי שיגיע. לבחון אפשרות להאריך מעט את הזמן שלו עם תנאים מסוימים שנהנה מהם כעובד (רכב לדוגמא). כל מה שיתן לו את התחושה וההבנה שאתה מסיים את העסקתו ועדיין חשוב לך לדאוג גם לו בסיטואציה המורכבת הזו.

5. פרגן לו להמשך הדרך- במידה והפיטורין הם אכן סביב נסיבות של חוסר התאמה, נסו לעזור לעובד כמיטב יכולתכם. זה יכול להיות ע”י חיבורים שלך אותו למנהלים מארגונים אחרים שאתה מכיר ומחפשים. אתה יכול לכתוב הודעת המלצה בפרופיל Linkedin שלהם. אם מסיבה כלשהי לחברה שלך יש מדיניות נגד זה, אפשר לחשוב אולי מחדש על המדיניות. העובדים שלך נתנו את מיטב המשאבים שלהם עבורך ועבור הארגון, המעט שאתה יכול לעשות הוא לעזור להם להצליח במקום אחר ולא להפנות להם את הגב עליהם ברגע שהם עוזבים את הארגון.

6. אפשר לו לשאול שאלות גם אם יחזור עליהן שוב- סביר להניח שהם יקבלו את השיחה בשלב זה בצורה מאוד רגשית. יש שאלות שהם לא יוכלו להבין או להכיל את התשובה, יש שאלות שפשוט לא יעברו להם בראש במעמד השיחה. חשוב להקשיב ולהשיב על שאלותיהם בכנות. להיות מוכנים להערות שלהם, אשר יכולות יהיו לנוע בין שאלות מקצועיות לשאלות רגשיות ולהכיל אותם במעמד הלא פשוט הזה. חשוב לא לענות תשובות שנשמעות “קלישאות”, לא לנהל דיון מדוע הם פוטרו ולא עובד אחר. לא להתחיל שיחת “ייעוץ” או “טיפול”. זה לא המעמד לכך ובעיקר זה לא התפקיד שלך. הקפד לציין שהוא מוזמן ויכול לחזור אליך או למי מטעמך במייל/ נייד בכל שאלה או הבהרה נוספת. הקפד להיות נגיש עבורו. זכור שאמנם אתה שרוי באי נוחות רגשית עכשיו, אבל העובד הוא נמצא כעת במוקד הפיטורין וצריך כל עזרה אפשרית שניתן.

7. שמור על אנושיות ושיח בגובה העיניים- כמו שכל הקלישאות אומרות “החיים הם גלגל” וחשוב לשמור על הצניעות שלנו בשיחה. להיות אנושי, אמפטי ולהכיל את הסיטואציה הלא פשוטה עבורו ולזכור ולהזכיר לו שהכל פתוח עבורו.

8. חלוק עם העובד את “רשימת הטיפים איך להתאושש מפיטורין”. לחץ על הלינק הזה כדי להגיע ישירות לפוסט.
אגב, ניתן להעתיק את רשימת הכללים לעובד שפוטר על מסמך וורד של הארגון שלך עם הלוגו ולתת לו את הרשימה הזו בהמשך.

במידה ויש לכם טיפים נוספים,
אשמח ממש שתכתבו פה בתגובות ונשכלל את הרשימה הזו.

תודה וימים טובים וקלים שיהיו,
אמיתיי

אהבתם? אשמח אם תשתפו את הפוסט:

4 תגובות

  1. מכיר לצערי את הסיטואציה, מתחבר מאוד לכל מה שכתבת אמיתיי והיטבת לכתוב מצוין כהרגלך וגם למדתי כמה טיפים חדשים – תודה!

    1. תודה ערן יקר!

      שמח שלקחת טיפים לניהול שלך 🙂

  2. מה בהקשר לפרידה שמלווה בכעס, תוקפנות ואיומים מצד העובד?
    מה לגבי עובד שמכפיש את הארגון ברשתות החברתיות בגלל הפגיעה או הכעס שלו?
    האם יש לך טיפים להתנהלות מולו?

    1. הי איריס,

      סוגיה חשובה! תודה שהעלית אותה.
      ההסתכלות שלך צריכה להיות, מניסיוני, ממקום של : מה חושב עכשיו מועמד אחר שקורא את ההתכתבות הזו עם העובד לשעבר?
      כלומר, האם הארגון מכיל, לוקח אחריות על האכזבה, מנסה להוביל לדיאלוג אוףליין עם העובד או שהארגון מתעלם או יותר מכך מתווכח או מנסה להעליב?
      המטרה היא להיות “חכם” ולא צודק.

      אין פה יחסי כוחות שווים והעובד הוא עובד לעומת ארגון
      ולכן צריך לשחרר את הרצון להוכיח ולהיות צודקים ולשאוף לצאת “גדולים יותר”
      ולהוביל את העובד לשעבר למקום שמאחלים לו בהצלחה בהמשך וכזה.
      כמובן בצורה אינטילגנטית ולא משהו מבטל או מתנשא

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

המיילים הכי אקטואליים בעולם התעסוקה

זה בכלל לא משנה מאיזה צד של החיפוש התעסוקתי אתם באים כרגע, חשוב שתכירו את הצד השני.
מוזמנים להירשם לדיוור שרלוונטי גם למועמדים וגם למגייסים: כל הטיפים של העידן החדש בתחום הקריירה.

למות מבושה ולהתחיל לחיות בחמישה שלבים פשוטים

גלו את סודות ההתמודדות עם הבושה וצאו למסע גילוי אישי. ספר זה מזמין אתכם ללמוד כיצד להתמודד עם הבושה באמצעות חמישה שלבים פשוטים, ולחוות חיים מלאים יותר של מימוש והגשמה עצמית. הזמן לשינוי הוא עכשיו.

המיילים הכי אקטואליים בעולם ההתפתחות והקריירה

אל תפספסו, הרשמו לדיוור